امروزه تقلب در عناوین بازی به معضلی بزرگ تبدیل شده و چالشهای بسیاری را برای سازندگان بازیهای ویدئویی به وجود آورده است. در همین راستا مین لی که خالق بازیهای استریت شناخته میشود، اخیراً در گفتوگویی با رسانه Gaming World Media، در خصوص نگرانیهای خود در اینباره بیان کرده که در حال حاضر تقلب به یک اپیدمی بزرگ تبدیل گردیده و شبیه به یک بیماری همهگیر در حال گسترش است. با ما همراه باشید تا در خصوص علت ایجاد این معضل صحبت کرده و راههای مقابله با آن را شرح دهیم.
معضلی از جنس تقلب در بازیهای آنلاین
بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات دنیای بازیهای آنلاین و چندنفره، پدیده تقلب و استفاده از چیت توسط برخی بازیکنان است. چون این افراد با بهرهگیری از روشهای غیرمجاز، سعی در کسب امتیاز بیشتر داشته و به واسطه این اقدام، روند بازی گیمرهای دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند. البته تعداد بالای چیترها و روشهای متنوعی که برای تقلب بهکار میبرند، به حدی زیاد است که حتی توسعهدهندگان بازیها نیز تاکنون نتوانستهاند، بهطورکامل این مشکل را حل کنند. در سالهای اخیر، این مسئله تا حدی پیش رفته که، برخی از عناوین آنلاین، عملاً به فراموشی سپرده شدهاند و دیگر کسی تمایل به انتخاب آنها ندارد.
نظرات مین لی درباره تقلب در عناوین بازی
اخیرا مین لی، نظرات جالبی درباره کانتر استرایک و وضعیت کلی صنعت بازیهای آنلاین، بهویژه تأثیرات منفی تقلب بر این صنعت بیان کرده است. ایشان بر این باور هستند که مبحث تقلب در بازیهای آنلاین در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی بزرگ بوده و دارد مثل یک بیماری همهگیر گسترش پیدا میکند. همچنین ایشان که بهعنوان خالق نسخه اول کانتر شناخته میشوند، در این مصاحبه در خصوص تقلب در عناوین بازی اعلام نموداند:
« وقتی نسخه اول کانتر منتشر شد، وجود چیترها محسوس بود اما به هیچوجه به اندازه امروز مشکلساز نبودند. زمانیکه من روی این پروژه کار میکردم، احتمال برخورد با یک بازیکن متقلب تنها پنج تا ده درصد بود. اما اکنون این آمار به 40 یا 50 درصد رسیده و دیگر هیچ گیمر عادی یا توسعهدهندهای نمیخواهد با این مشکل دست و پنجه نرم کند. ما برای ریشهکن کردن این معضل، بیش از 20 سال است که تلاش کردهایم اما هنوز موفق به انجام اینکار نشدهایم.»
راهکار پیشنهادی مین لی برای مقابله با تقلب
مین لی در ادامه صحبتهای خود در خصوص تقلب عناوین بازیهای آنلاین به تجارب کشورهای مختلف بهویژه کرهجنوبی اشاره کرد؛ چون در این کشور افراد متقلب در بازیهای ویدیویی، به شدت مجازات میشوند. طبق صحبتهای ایشان در کشور کرهجنوبی بازیکنان قبل از ورود به بازی، ملزم به تأیید هویت واقعی خود هستند و در صورت محکومیت به تقلب، بهصورت دائمی بن، خواهند شد. افزون بر آن، تولید یا توزیع نرمافزارهای تقلب در کره جنوبی، منجر به حبس پنج ساله و جریمهای بالغ بر 50 میلیون وون یا 40 هزار دلار میشود.
در نهایت چنین رویکرد سختگیرانه در کرهجنوبی باعث شده، این کشور به یکی از مراکز اصلی بازیهای Esports تبدیل شود. موقعیتی که حتی تأثیر مثبتی هم بر رشد اقتصادی صنعت بازی در کرهجنوبی داشته است. جالب است بدانید موفقیتهای چشمگیری که کرهجنوبی در این مسیر به دست آورده، بسیاری از کشورهای آسیای شرقی را ترغیب نموده تا قوانین مشابهی را برای مقابله با تقلب در بازیهای ویدیویی اتخاذ کنند و از مزایای چنین اقدامی بهرهمند شوند.
چیت یا تقلب در عناوین بازی به چه مفهوم است؟
چیت یا تقلب در عناوین بازی به مجموعهای از نرمافزارها، کدها یا تنظیمات اطلاق میشود که میتوانند استراتژی یک بازی را تغییر دهند. البته این تغییرات میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- دسترسی نامحدود به منابع پول، مهمات یا سلامتی
- افزایش آسیبپذیری دشمنان
- حذف محدودیتهایی همچون وزن، سطح، زمان
- امکان مشاهده دشمنان از پشت دیوار
- نشانهگیری خودکار
- عدم شکست خوردن یا مردن در طول بازی
با توجه به ایجاد چنین چالشهایی، اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با تقلب در بازیهای آنلاین امری ضروری به نظر میرسد. به این ترتیب همه بازیکنان میتوانند تجربهای عادلانه و لذتبخش از انجام بازیهای آنلاین داشته و توسعهدهندگان هم میتوانند به جای مقابله با متقلبان، به فکر خلق بازیهای مهیج دیگری باشند.
دلایل استفاده از چیت توسط بازیکنان
معمولا بازیکنان به دلایل مختلفی اقدام به استفاده از چیت در بازی میکنند که یکی از آنها، افزایش سرعت پیشرفت در بازی، بدون تلاش و صرف زمان است. کسب تجربه بدون استرس از انجام بازی یا تست کردن قابلیتها و سلاحهای مختلف، قبل از ورود به مراحل بالاتر نمونههای دیگری از دلایل انجام چنین اقدامی محسوب میشوند.
معایب استفاده از چیت در بازی
زمانیکه یک بازیکن با استفاده از چیت به آمار غیرعادی دست پیدا میکند، بازیکنان دیگر این موضوع را گزارش خواهند کرد. در چنین شرایطی ممکن است تیم پشتیبانی بازی اقدام به مسدود کردن حساب کاربری آن فرد کند. علاوه بر آن، چیت باعث کاهش هیجان و چالشهای در نظر گرفته شده در طول بازی میشود و میتواند تجربه بازی کاربران دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. در ضمن برخی چیتها چون با نسخههای جدید بازی یا آپدیتهای آن ناسازگار هستند، مشکلاتی را در روند انجام بازی به وجود میآورند.
نرمافزارهای ضدتقلب راهی برای مقابله با تقلب در بازی
بازیهای آنلاین دارای سیستمهای حفاظتی به نام آنتیچیت بوده که بهمنظور جلوگیری از تقلب در عناوین بازی و ایجاد فضایی عادلانه برای تمامی بازیکنان طراحی شدهاند. بااینحال، برخی از افراد با استفاده از روشهای خاص، موفق به دور زدن این سیستمها شده و به تقلب ادامه میدهند. به همین دلیل توسعهدهندگان اقدام به تولید برنامههایی با نام نرمافزارهایی ضدتقلب کردهاند تا بتوانند سدی در برابر چنین افرادی ایجاد کنند.
در واقع این نرمافزارها با بهرهگیری از روشهای گوناگونی، به شناسایی کدهای تقلب پرداخته و اقدام به خنثی نمودن آنها میکنند. در مجموع نرمافزارهای ضدتقلب که به اشکال مختلفی وجود دارند، در سمت سرور یا هسته بازی فعالیت میکنند و وظیفه آنها، شناسایی رفتارهای مشکوک به تقلب و خنثی کردن آنها است.
بهطورمثال، زمانیکه یک متقلب از تکنیک لگ سوئیچینگ استفاده میکند، به عمد ارتباط اینترنت خود را در زمانهای خاصی قطع کرده تا از وقفههای به وجود آمده، بهرهبرداری کند. در چنین شرایطی، نرمافزار ضدتقلب سمت سرور با ثبت و تحلیل عملکرد تمامی بازیکنان و بررسی پینگ و زمانبندی نمونهها، قادر به شناسایی لگ سوئیچینگ خواهد بود و طبق برنامهریزیای که دارد، اقدامات لازم را برای خنثی کردن چنین تقلبی انجام میدهد.
جمعبندی
در سالهای اخیر، افراد متقلب، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی توانستهاند تا حد بسیاری سد دفاعی بازیهای آنلاین را دور بزنند. بااینحال، سازندگان همچنان امیدوار هستند که با تحلیل دادههای رفتاری کاربران، بتوانند میزان تقلب در بازیهای ویدئویی را کاهش دهند. اما حل این معضل، به وضع قوانین هماهنگ بینالمللی برای مبارزه با چنین رفتارهایی نیاز دارد؛ چراکه رویکردهای پراکنده و نامنظم در برخی کشورها نمیتواند تأثیر زیادی بر فعالیت افراد متقلب داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقلب در عناوین بازی و دریافت مشاوره در خصوص خرید بازیهای ویدئویی و سایر تجهیزات گیمینگ، میتوانید به سایت psnex.ir مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.
نظرات کاربران